Tuesday, December 2, 2014

Sunnah Nabi #Tahajjud


Bismillahirahmanirahim ....



Dalam kehidupan harian kita , ada kalanya kita mungkin tela melampaui batas . Imaginasi kotor , percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya jauh daripada Allah S.W.T . Tapi itulah , kita ni cuma manusia biasa yang tak terlepas dari melakukan dosa . Tidak sesuci nabi Muhammad S.A.W . Tak lari juga melakukan kesilapan . Tapi ingatlah bahawa pintu taubat Allah itu sentiasa terbuka luas untuk hambanya , supaya kita dapat meneruskan perjalanan kita ke akhirat dengan penuh keberkatan daripadaNya .




Tahukah kita akan 7 sunnah Nabi setiap hari ? InsyaAllah kalau kita amalkan sunnah ni dapat memelihara hubungan kita dengan Allah dan juga Nabi Muhammad S.A.W .Harini aku nak post sunnah pertama dulu iaitu ;-


  • Tahajjud


Solat Tahajjud adalah solat sunnah yang dikerjakan pada malam hari sesudah mengerjakan solat Isya sampai terbitnya fajar dan sesudah bangun dari tidur, walaupun tidurnya sekejap je. Hukum Solat Tahajjud adalah Sunnat Mu’akkad.


“Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahawasanya kamu berdiri (sembahyang) kurang dari dua pertiga malam, atau seperdua malam atau sepertiganya dan (demikian pula) segolongan dari orang-orang yang bersama kamu. Dan Allah menetapkan ukuran malam dan siang…..…Dan kebaikan apa saja yang kamu perbuat untuk dirimu nescaya kamu memperoleh (balasan)nya di sisi Allah sebagai balasan yang paling baik dan yang paling besar pahalanya. Dan mohonlah ampunan kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”-
AL-MUZZAMMIL AYAT 20


Antara keistimewaan melakukan solat sunat tahajjud ialah ;-








 1. Solat Tahajud sebagai tiket masuk syurga

 Abdullah Ibn Muslin berkata
 “kalimat yang pertama kali ku dengar dari Rasulullah Saw saat itu adalah, “Hai sekalian manusia! Sebarkanlah salam, bagikanlah makanan, sambunglah silaturahmi, tegakkan lah shalat malam saat manusia lainnya sedang tidur, niscaya kalian masuk syurga dengan selamat.” (HR. Ibnu Majah). 


2. Amal yang menolong di akhirat

Allah SWT berfirman
 “Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa berada di dalam taman-taman surga dan di mata air-mata air, seraya mengambil apa yang Allah berikan kepada mereka. Sebelumnya mereka adalah telah berbuat baik sebelumnya (di dunia), mereka adalah orang-orang yang sedikit tidurnya di waktu malam dan di akhir malam mereka memohon ampun kepada Allah).” (QS. Az Zariyat: 15-18) 

3. Pembersih penyakit hati dan jasmani

Salman Al Farisi berkata, Rasulullah Saw bersabda
 “Dirikanlah solat malam, karena sesungguhnya solat malam itu adalah kebiasaan orang-orang shaleh sebelum kamu, (shalat malam dapat) mendekatkan kamu kepada tuhanmu, (shalat malam adalah) sebagai penebus perbuatan buruk, mencegah berbuat dosa, dan menghindarkan diri dari penyakit yang menyerang tubuh.” (HR. Ahmad) 


4. Sarana meraih kemuliaan

Rasulullah Saw bersabda,
“Jibril mendatangiku dan berkata, “Wahai Muhammad, hiduplah sesukamu, kerana engkau akan mati, cintailah orang yang engkau suka, kerana engkau akan berpisah dengannya, lakukanlah apa keinginanmu, engkau akan mendapatkan balasannya, ketahuilah bahwa sesungguhnya kemuliaan seorang muslim adalah solat waktu malam dan ketidakbutuhannya di muliakan orang lain.” (HR. Al Baihaqi) 


5. Jalan mendapatkan rahmat Allah


Abu Hurairah berkata bahwa Rasulullah Saw bersabda
“Semoga Allah merahmati laki-laki yang bangun malam, lalu melaksanakan solat dan membangunkan isterinya. Jika sang isteri menolak, ia memercikkan air di wajahnya. Juga, merahmati perempuan yang bangun malam, lalu solat dan membangunkan suaminya. Jika sang suami menolak, ia memercikkan air di wajahnya.”
(HR. Abu Daud)

6. Pengabulan permohonan

Allah SWT berjanji akan mengabulkan doa orang-orang yang menunaikan solat tahajud dengan ikhlas. Rasulullah Saw Bersabda
“Dari Jabir berkata, bahwa nabi Saw bersabda, “Sesungguhnya di malam hari , ada satu saat yang ketika seorang muslim meminta kebaikan dunia dan akhirat, pasti Allah memberinya, Itu berlangsung setiap malam.”
(HR. Muslim)


7. Penghapusan Dosa dan Kesalahan

Dari Abu Umamah al-Bahili berkata bahwa Rasulullah Saw bersabda
“Lakukanlah Qiyamul Lail, kerana itu kebiasaan orang saleh sebelum kalian, bentuk taqarub, penghapus dosa, dan penghalang berbuat salah.” (HR. At-Tirmidzi)

8. Jalan mendapat tempat yang terpuji


Allah berfirman
“Dan pada sebagian malam bertahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu, mudah-mudahan Tuhanmu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.
” (QS. Al-Isra’:79)


 9. Pelepas ikatan setan

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra bahwa Rasulullah Saw bersabda,
“Setan akan mengikat kepala seseorang yang sedang tidur dengan ikatan, menyebabkan kamu tidur dengan cukup lama. Apabila seseorang itu bangkit seraya menyebut nama Allah, maka terlepaslah ikatan pertama, apabila ia berwudhu maka akan terbukalah ikatan kedua, apabila di solat akan terbukalah ikatan semuanya. Dia juga akan merasa bersemangat dan ketenangan jiwa, jika tidak maka dia akan malas dan kekusutan
jiwa.”



10. Waktu utama untuk berdoa 


Amru Ibn ‘Abasah berkata
“Aku bertanya kepada Rasulullah Saw, “Ya Rasulullah! Malam apakah yang paling di dengar?”, Rasulullah Saw menjawab, “Tengah malam terakhir, maka solat lah sebanyak yang engkau inginkan, sesungguhnya shalat waktu tersebut adalah maktubah masyudah (waktu yang apabila bermunajat maka Allah menyaksikannya dan apabila berdoa maka didengar doanya)” (HR. Abu Daud)







Okay sampai sini dulu updatenya . Nanti nanti InsyaAllah ada waktu terluang akan diupdate lagi . Assalamualaikum ^^













No comments:

Post a Comment

bablabla

i love you fellas :*

Pink Rose Flower